Investovat do rychlejšího načítání e-shopu se vyplatí

27. June 2017 o tématu Rychlost

O tom, že pomalejší weby mají menší výkonnost než rychlé, není pochyb. Jaké jsou ale reálné dopady pomalého načítání? Spočítejte si, kolik peněz vás pomalý web skutečně stojí. Každá vteřina ovlivňuje nejen vaši pozici ve vyhledávači, ale i míru okamžitého opuštění stránky, počet zákazníků e-shopu a počet konverzí.

O tom, že pomalejší weby mají menší výkonnost než rychlé, není pochyb. Jaké jsou ale reálné dopady pomalého načítání? Spočítejte si, kolik peněz vás pomalý web skutečně stojí. Každá vteřina ovlivňuje nejen vaši pozici ve vyhledávači, ale i míru okamžitého opuštění stránky, počet zákazníků e-shopu a počet konverzí.

Jak vnímáme čas

Každému z nás plyne čas jinak rychle, výzkumy se však shodují, že když jde o udržení pozornosti, pak jsme na tom všichni dost podobně.

Podle výzkumu Roberta B. Millera z 60. let nebo pozdější práce Jakoba Nielsena jsou pro používání jakéhokoli uživatelského rozhraní klíčové tři časy a Google připravil ještě podrobnější rozpis.

Načtení do 0,1 vteřiny Načtení je okamžité.
0,1 – 0,3 vteřiny Uživatel vnímá krátkou prodlevu.
0,3 – 1 vteřina Uživatel vnímá prodlevu, vnímá že přímo neovládá dění na obrazovce, ale neztrácí pozornost.
Načtení delší než 1 vteřina Uživatel ztrácí pozornost, začíná myslet na něco jiného...
Načtení trvá déle než 10 vteřin Uživatel přepíná do jiného okna nebo záložky, odchází případně frustrovaný čeká na načtení a myslí na něco zcela jiného než původně zamýšlel...

Jak z tabulky vyplývá, pokud odezva přijde do 1 vteřiny, uživatel jedná v návaznosti na předchozí krok. Pokud odezva přichází později, pak pozornost návštěvníka postupně klesá.

Co čekat od pomalého e-shopu?

Zapomeňte na konverze

Konverze jsou peníze. Každá vteřina zdržení ale počet konverzí snižuje a naopak, čím rychleji se stránka načítá, tím jsou konverze vyšší. Např. v Glasses Direct zjistili, že každá vteřina načítání nad limit 1 vteřiny snižuje konverze o 6,7 %.

Pokud tedy znáte současnou rychlost načtení, současný počet konverzí a výnos z jedné konverze, můžete si snadno spočítat o kolik peněz přicházíte.

Ztráta z dlouhého načítání = ((současné konverze / 0,943(doba načítání - 1vteřina) ) - současné konverze) * průměrný výnos z jedné konverze

Je to málo, nebo hodně?

Konverzemi ale problém zdaleka nekončí.

Nenajdou vás

Na délku načítání stránky začaly reagovat i vyhledávače. Za prvé, rychlost načítání stránky je jedním z klíčových parametrů AdWords kampaní. Pomalu se načítající stránka tak bude mít dražší a méně viditelnou reklamu, bez ohledu na propracovanost SEO a podobně.

Rychlost je důležitá i v případě, že reklamu neřešíte a spoléháte se na organické výsledky vyhledávání. Pomalé načítání zhoršuje pozici ve vyhledávání a u konkurenčních klíčových slov se tak snadno může stát, že ani ti kteří vaše služby hledají vás nenajdou.

Komu by se taky chtělo rozklikávat další stranu, když už nabídky na té první jsou dostatečně zajímavé?

Nespokojení návštěvníci

Spokojený návštěvník nakupuje, sdílí a doporučuje.
47 % zákazníků e-shopu očekává, že se stránky načtou za 2 a méně vteřin. Pokud načítání trvá 3 a více vteřin, 40 % návštěvníků stránku zavře nebo si aspoň odskočí na vedlejší záložku. Tak jako tak, nákup je zapomenut.

S každou vteřinou načítání klesá spokojenost zákazníků o 16 %.
A nespokojený zákazník už se příště ani nezastaví.

Rychle pryč

To co s délkou načítání souvisí asi nejjednoznačněji, je míra okamžitého opuštění stránky. Každou vteřinu načítání ztratí trpělivost 6,25 % návštěvníků. Kvůli 4sec načítání tak na okamžitém opuštění přicházíte o 25 % návštěvníků. 36 % mobilních uživatelů odejde, pokud se stránka načítá déle než 10 vteřin. Zatímco tak investujete do reklamy a sociálních sítí, pomalé načítání stránek vám vaši snahu znevažuje.

Jak zrychlit e-shop?

Na zrychlování stránek a e-shopů existuje spousta softwarových metod, ideálně by však měly jít ruku v ruce s výkonným hardwarem.
Často stačí jen bez změn parametrů přesunout stránky na výkonnější VPS, nebo mírně aktualizovat zastaralé části kódu. Tyto úpravy nejsou drahé a pro spoustu e-shopů, zvláště těch, které už prošly náročnými softwarovými úpravami, mohou být doslova záchranou.

Máte podobný problém?
Rádi vám poradíme

Diskuze ke článku