O tom, že pomalejší weby mají menší výkonnost než rychlé, není pochyb. Jaké jsou ale reálné dopady pomalého načítání? Spočítejte si, kolik peněz vás pomalý web skutečně stojí. Každá vteřina ovlivňuje nejen vaši pozici ve vyhledávači, ale i míru okamžitého opuštění stránky, počet zákazníků e-shopu a počet konverzí.
O tom, že pomalejší weby mají menší výkonnost než rychlé, není pochyb. Jaké jsou ale reálné dopady pomalého načítání? Spočítejte si, kolik peněz vás pomalý web skutečně stojí. Každá vteřina ovlivňuje nejen vaši pozici ve vyhledávači, ale i míru okamžitého opuštění stránky, počet zákazníků e-shopu a počet konverzí.
Každému z nás plyne čas jinak rychle, výzkumy se však shodují, že když jde o udržení pozornosti, pak jsme na tom všichni dost podobně.
Podle výzkumu Roberta B. Millera z 60. let nebo pozdější práce Jakoba Nielsena jsou pro používání jakéhokoli uživatelského rozhraní klíčové tři časy a Google připravil ještě podrobnější rozpis.
Načtení do 0,1 vteřiny | Načtení je okamžité. |
0,1 – 0,3 vteřiny | Uživatel vnímá krátkou prodlevu. |
0,3 – 1 vteřina | Uživatel vnímá prodlevu, vnímá že přímo neovládá dění na obrazovce, ale neztrácí pozornost. |
Načtení delší než 1 vteřina | Uživatel ztrácí pozornost, začíná myslet na něco jiného... |
Načtení trvá déle než 10 vteřin | Uživatel přepíná do jiného okna nebo záložky, odchází případně frustrovaný čeká na načtení a myslí na něco zcela jiného než původně zamýšlel... |
Jak z tabulky vyplývá, pokud odezva přijde do 1 vteřiny, uživatel jedná v návaznosti na předchozí krok. Pokud odezva přichází později, pak pozornost návštěvníka postupně klesá.
Konverze jsou peníze. Každá vteřina zdržení ale počet konverzí snižuje a naopak, čím rychleji se stránka načítá, tím jsou konverze vyšší. Např. v Glasses Direct zjistili, že každá vteřina načítání nad limit 1 vteřiny snižuje konverze o 6,7 %.
Pokud tedy znáte současnou rychlost načtení, současný počet konverzí a výnos z jedné konverze, můžete si snadno spočítat o kolik peněz přicházíte.
Ztráta z dlouhého načítání = ((současné konverze / 0,943(doba načítání - 1vteřina) ) - současné konverze) * průměrný výnos z jedné konverze
Je to málo, nebo hodně?
Konverzemi ale problém zdaleka nekončí.
Na délku načítání stránky začaly reagovat i vyhledávače. Za prvé, rychlost načítání stránky je jedním z klíčových parametrů AdWords kampaní. Pomalu se načítající stránka tak bude mít dražší a méně viditelnou reklamu, bez ohledu na propracovanost SEO a podobně.
Rychlost je důležitá i v případě, že reklamu neřešíte a spoléháte se na organické výsledky vyhledávání. Pomalé načítání zhoršuje pozici ve vyhledávání a u konkurenčních klíčových slov se tak snadno může stát, že ani ti kteří vaše služby hledají vás nenajdou.
Komu by se taky chtělo rozklikávat další stranu, když už nabídky na té první jsou dostatečně zajímavé?
Spokojený návštěvník nakupuje, sdílí a doporučuje.
47 % zákazníků e-shopu očekává, že se stránky načtou za 2 a méně vteřin. Pokud načítání trvá 3 a
více vteřin, 40 % návštěvníků stránku zavře nebo si aspoň odskočí
na vedlejší záložku. Tak jako tak, nákup je zapomenut.
S každou vteřinou načítání klesá spokojenost zákazníků o 16 %.
A nespokojený zákazník už se příště ani nezastaví.
To co s délkou načítání souvisí asi nejjednoznačněji, je míra okamžitého opuštění stránky. Každou vteřinu načítání ztratí trpělivost 6,25 % návštěvníků. Kvůli 4sec načítání tak na okamžitém opuštění přicházíte o 25 % návštěvníků. 36 % mobilních uživatelů odejde, pokud se stránka načítá déle než 10 vteřin. Zatímco tak investujete do reklamy a sociálních sítí, pomalé načítání stránek vám vaši snahu znevažuje.
Na zrychlování stránek a e-shopů existuje spousta softwarových metod, ideálně by však měly jít
ruku v ruce s výkonným hardwarem.
Často stačí jen bez změn parametrů přesunout stránky na výkonnější VPS, nebo mírně aktualizovat
zastaralé části kódu. Tyto úpravy nejsou drahé a pro spoustu e-shopů, zvláště těch, které už
prošly náročnými softwarovými úpravami, mohou být doslova záchranou.